vrijdag 13 juli 2012

Dat, die emo's daar

Laat ik maar gewoon meteen met de deur in huis vallen. Ik snap het woord 'emo' niet. Of nouja, ik snap het wel, maar ik snap niet wat mensen met 'emo' bedoelen. Ik heb het opgezocht op wikipedia, en dit wordt daar gezegd:
"Emo is een muziektype dat dateert uit de jaren tachtig van de 20e eeuw. Emo combineert hardcorepost-hardcore en popmuziek met melodische en experimentele rock. Vanaf eind jaren negentig evolueerde de term "emo", tegenwoordig verwijst emo ook naar een modestijl en een lifestyle voor (vooral) jongeren."


Oké, muziektype, vooruit dan maar. Modestijl en lifestyle? NO WAY! Tegenwoordig wordt het gewoon gebruikt als scheldwoord. Waarom? Omdat die zogenaamde 'emo' anders is dan anderen. Op wikipedia staat ook nog het volgende, bij lifestyle:
"Emo's zien zichzelf als een afsplitsing van de gothic-subcultuur. Veel aanhangers van de Gothic-subcultuur spreken dit echter tegen. Het argument dat hierbij wordt gebruikt is dat Gothic voortkomt uit New Wave, terwijl de oorspronkelijke Emocore-muziek een aftakking van Hardcore punk is.
De stereotype emo wordt in de media afgeschilderd als depressief, gevoelig, introvert, verlegen en zich afsluitend voor de maatschappij.[4][5][6] Emo's worden door sommigen ook geassocieerd metautomutilatie en zelfmoord,[7] hoewel niet bewezen is dat zelfmoord of automutilatie ook echt vaker voorkomt onder emo's."

Dit klopt helemaal met het beeld dat mijn klasgenoten hebben bij het woord 'emo'. Ik draag veel zwart, zet een zwart lijntje op mijn waterlijn, luister naar Hardrock en Alternatieve Rock, en ben dus een 'emo'. Maar nu de andere kenmerken: depressief, gevoelig, intovert, verlegen, zich afsluitend voor de maatschappij, automutilatie en zelfmoord.

Depressief
Volgens mij ben ik niet depressief? Ik geniet van het leven, lach vaak 24/7, en ben niet bepaald 'down'. 

Gevoelig
Ja, ik ben gevoelig. Maar volgens mij zijn zelfs de 'normaalste' mensen gevoelig. Volgens mij kun je gevoeligheid niet koppelen aan een stereotype. Het komt toch overal wel voor? Of ben ik nu gek?

Introvert
Ook ja, maar ook daarvoor geldt: dat kun je niet koppelen aan een stereotype. Volgens mij zijn ook mensen die zweren bij Justin Bieber of 1Direction wel eens introvert. 

Verlegen
Volgens mij dekt Wikipedia zichzelf helemaal in. Ze koppelen aan het stereotype emo allemaal algemene dingen. Is iedereen nu emo? 

Zich afsluitend voor de maatschappij
Ik sluit mezelf geloof ik niet af voor de maatschappij. Ik ga gewoon naar school, naar mijn werk, naar feestjes, naar stage, naar alles, en ik sluit mezelf niet af. Echt niet. 

Automutilatie en zelfmoord
Haha, hier kan ik straks een leuk plaatje van laten zien. Voor alle duidelijkheid: ik verwond mezelf niet en zou ook geen zelfmoord willen plegen. 
Nu het plaatje:
Zie je dat verband ofzo om zijn armen? Nou, op twitter ging het verhaal dat hij zichzelf zou snijden. Tenminste, dat zeiden de niet-echte-killjoys. Alle Killjoys zeiden dat hij dat nooit zou doen. Later was ook op sommige foto's te zien dat het verband afgezakt was. Zou hij dat echt laten gebeuren als hij zichzelf had gesneden? Nee dus. En hij zou dat ook echt nooit doen. 
Misschien denken jullie nu dat ik me aanstel, maar als mijn klasgenoten mij en mijn vriendinnen 'emo' noemen, word ik daar echt heel boos om. 'Emo' staat namelijk voor emotioneel, en emotioneel zijn we allemaal. Ook noemen mijn klasgenoten ons 'dat', alsof we dingen zijn. Nou, als ze dat vinden, spreken ze zichzelf tegen. Want dingen kunnen niet emotioneel zijn. 

Sorry als ik jullie met dit lange verhaal verveeld heb, maar ik moest het gewoon even kwijt. 

Liefs,





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 

You Get A Lifetime Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos